Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
}

Speerpunt 2: Vergroten vertrouwen in het pensioenfonds

Doelstellingen voor 2020

Het speerpunt ‘Vergroten van het vertrouwen in ons pensioenfonds’ kende in 2020 de volgende drie doelen:

    1. We hebben een sterk merk met een duidelijk gezicht, dat het vertrouwen van de deelnemer geniet.

    2. Onze klantbediening en services richting deelnemers zijn relevant en we bieden een maximale klantbeleving.

    3. Onze klantbediening en services richting werkgevers zijn relevant en we bieden een maximale klantbeleving.

We hebben een sterk merk met een duidelijk gezicht, dat het vertrouwen van de deelnemer geniet

Net als in voorgaande jaren hebben we ook in 2020 invulling gegeven aan onze betrokkenheid bij de sector. Het platform Betere Wereld is inmiddels uitgegroeid tot een blijvende plek waar we zorg- en welzijnprofessionals informeren, inspireren en motiveren om aan de slag te gaan met hun eigen vitaliteit. Zeker in 2020 was hier veel behoefte aan.

Op het gebied van duurzaam beleggen presenteerden wij ons beleid voor de komende jaren: in een wereld die nog lang niet duurzaam en klimaatneutraal is, willen we onze beleggingen waar mogelijk verder verduurzamen zónder dat het ten koste gaat van het rendement. Ook de uitdagingen die we hebben bij het realiseren van een goed pensioen zijn we in 2020 helder blijven uitdragen. In de wekelijkse blog van directeur PFZW Peter Borgdorff is daar de afgelopen jaren aandacht voor gevraagd.

Rond belangrijke beleidskeuzes halen we niet alleen input op bij de bestuurlijke vertegenwoordigers maar ook rechtstreeks bij de deelnemers. Zo voerden we dit jaar onder zorg- en welzijnsprofessionals een onderzoek uit naar de behoeftes rondom duurzaamheid en duurzaam beleggen en vroegen we gepensioneerden naar hun wensen ten aanzien van het spreiden van een eventuele verlaging.

Onze klantbediening en services richting deelnemers zijn relevant en we bieden een maximale klantbeleving

Gemiddeld bouwt een deelnemer 27 jaar pensioen bij PFZW op, voordat wij de eerste uitkering doen. De pensioenreis start op het moment dat de deelnemer begint met opbouwen. Binnen de pensioenreis kent PFZW dertien klantreizen. Dat zijn momenten waarop pensioen in meer of mindere mate relevant is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe baan, verhuizen en scheiden. Binnen een klantreis kijken we welke acties er nodig zijn van ons of van de deelnemer en hoe we het contact kunnen optimaliseren. We vragen onze deelnemers voortdurend om feedback en gebruiken die voor aanpassing van de klantreizen. Dit resulteert in continu verbeteren van de service. De volgende verbeteringen zijn in 2020 gerealiseerd:

  • PFZW is aangesloten op het platform Mijnwaardeoverdracht.nl. Hiermee maken we het deelnemers die nieuw zijn bij PFZW en deelnemers die de sector verlaten en elders pensioen gaan opbouwen makkelijker hun pensioen bij elkaar te houden.

  • In de Toekomstverkenner kan een deelnemer berekenen wat de financiële gevolgen zijn van minder werken, zowel nu als later.

  • Op MijnPFZW.nl laten we zien wat de deelnemer zelf aan premie heeft betaald en wat zijn werkgever heeft betaald. Ook laten we zien hoeveel dat ongeveer oplevert (de pensioenaangroei x het aantal te verwachten uit te keren jaren).

  • Het proces ‘met pensioen gaan’ wordt steeds verder geautomatiseerd; ook ‘vervroegd met pensioen gaan’ kan nu voor een groot aantal deelnemers al volledig geautomatiseerd.

  • We hebben videovoorlichting geïntroduceerd voor deelnemers die persoonlijke begeleiding wensen rond het aanvragen van het pensioen.

Onze klantbediening en services richting werkgevers zijn relevant en we bieden een maximale klantbeleving

Ook in de bediening richting werkgevers zoeken we continu naar verdere verbetering. Hoe maken we het aanleveren van gegevens makkelijker, de overzichten en nota’s begrijpelijker, het aansluiten bij PFZW een positieve ervaring? We wisten diverse verbeteringen te realiseren:

  • Nieuwe werkgevers informeren we actiever over het afronden van het aansluitproces. Werkgevers weten dat het aanmelden van medewerkers is gelukt en dat ze een factuur kunnen verwachten. Ook worden ze niet meer verrast dat PFZW hun medewerkers informeert over het pensioen.

  • Werkgevers kunnen inloggen op de factuur met iDEAL.

  • De facturen zijn verbeterd op begrijpelijkheid en de informatie over de betalingsregeling via Mijn Organisatie is verbeterd. Daardoor heeft de werkgever een beter inzicht in wat openstaat en welke mogelijkheden er zijn voor een betalingsregeling.

  • We koppelen alle werknemersgegevens die opvallend zijn terug met een zogenoemde profielkaart. Daarmee het is voor de werkgever duidelijker welke data nog moet worden aangeleverd of in welke data PFZW bijzonderheden heeft waargenomen die door de werkgever moeten worden gecheckt.

  • Voor de HR-professional hebben we een e-learning ontwikkeld waarmee de medewerker op een speelse manier kennis krijgt over het pensioenstelsel, de PFZW-regeling en bijbehorende mogelijkheden.

  • Het HR-dataportaal is gereed. Werkgevers krijgen op een makkelijke en toegankelijke manier inzicht in hun eigen instroom-, doorstroom- en uitstroomdata, kunnen benchmarken binnen hun sector en regio en hebben de mogelijkheid de effecten van scenario’s door te rekenen. Met als extra optie de data te koppelen aan de verzuimdata van onderzoeksbureau Vernet en ook te analyseren op functieniveau.

Ontwikkeling Pensioenchecker

Deelnemers van pensioenfondsen worden op allerlei verschillende manieren geïnformeerd over hun pensioen. Verschillende branchepartners staken de koppen bij elkaar om meer eenvoud en eenheid aan te brengen in pensioeninformatie voor iedereen die in Nederland pensioen opbouwt bij een pensioenfonds. Het resultaat: een innovatieve app waarmee mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met hun pensioen. PFZW leverde samen met de uitvoeringsorganisatie een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de app.

PFZW Datadiensten partner van VWS

In juli 2020 sloot PFZW een partnership met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor de levering van arbeidsmarktdata. VWS zet deze in voor de Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (AZW), de regionale werkgeversverenigingen en het coronadashboard.

Op het coronadashboard werden de belangrijkste data van de epidemie verzameld. Zo was bijvoorbeeld te zien hoeveel uren alle IC-verpleegkundigen werkzaam waren, naast een vergelijking tussen de regio’s.

PFZW draagt hierdoor ook bij aan het versterken van de informatie van AZW, een samenwerkingsverband van onder andere sociale partners in de zorg. Regio-organisaties en werkgeversverenigingen maken ook gebruik van de arbeidsmarktdata. Op het gebied van arbeidsmarktdata krijgt PFZW hierdoor extra verbinding met werkgevers.

Met het leveren van deze diensten draagt PFZW zoveel mogelijk bij aan oplossingen voor de vraagstukken waar de sector voor staat. Daarmee vergroten we onze relevantie voor de sector.