Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
}

Uitbesteding

Uitbesteding beleidsadvisering en bestuursondersteuning

Bij de reguliere uitdagingen als gevolg van veranderde wet- en regelgeving voor het fonds was in 2020 de oriëntatie op het toekomstige pensioenstelsel een belangrijk aandachtspunt. Na het in 2019 overeengekomen pensioenakkoord tussen het kabinet en de werknemers- en werkgeversorganisaties is aan de hand van diverse themasessies een beeld gevormd van de kwaliteit en toepasbaarheid van de nieuwe pensioenregelingsoorten die sociale partners en de overheid hebben gedefinieerd.

Om de gewenste wendbaarheid verder te ontwikkelen is in 2020 het proces van monitoring, evaluatie en wijziging van bestaande producten en/of services gestroomlijnd en ingevoerd. De nieuwe procesvoering is gebaseerd op multidisciplinair werken en op het mandateren van klantreizen in de pensioenuitvoering.

De besturing van PFZW is verbeterd door het invoeren van dashboarding. Het bestuur heeft nagenoeg realtime inzicht in de financiële en uitbestede dienstverlening. In het komende jaar zal deze verbeterde informatievoorziening het nieuwe governancemodel van PFZW steeds beter gaan ondersteunen.

Uitbesteding Pensioenbeheer

De uitbesteding voor de dienstverlening van Pensioenbeheer is ingericht op klantreizen. Eind 2020 zijn voor het onderdeel klantbediening in totaal 19 mandaten afgesloten.

Een mandaat vormt een vastomlijnd kader waarbinnen de uitvoering en het continu verbeteren van de uitvoering plaatsvindt. Binnen het gestelde mandaat zijn de klantreiseigenaren vrij om de dienst maximaal te optimaliseren en te richten op de behoefte van deelnemers en werkgevers. Het pensioenfonds blijft daarbij maximaal in control doordat volledige transparantie via dashboarding is bereikt. Van iedere klantreis zijn de tevredenheid, gemak, prestaties en kosten inzichtelijk.

Voor sociale partners zijn de eerste stappen gezet om de klantbediening naar dit principe in te richten.

In 2021 zullen de voorbereidingen worden getroffen voor de hercontractering van de dienstverlening voor een periode van vijf jaar.

Uitbesteding vermogensbeheer

De dienstverlening vanuit vermogensbeheer verloopt ondanks het coronavirus naar wens. De rendementen zijn goed, maar kunnen de lagere rentestand niet compenseren. Net als pensioenbeheer is vermogensbeheer begonnen zich voor te bereiden op het nieuwe pensioenakkoord. Het administratiesysteem is toekomstvast gemaakt zodat een nieuwe regeling uitgevoerd kan worden.

In 2020 is de hercontractering voor vermogensbeheer afgerond. De nieuwe overeenkomst geldt voor een duur van zes jaar.

Hoedsterrol – PGGM Coöperatie U.A.

PGGM Coöperatie U.A. is een verbonden partij, aan PFZW is een hoedsterrol toegekend. De hoedsterrol geeft PFZW voor een aantal specifiek benoemde onderwerpen bijzondere rechten ten aanzien van PGGM Coöperatie U.A. Het betreft rechten voor (het goedkeuren van) statutenwijzigingen, fusie, splitsing of samenwerking en benoeming en aftreding van bestuurders.

In 2020 heeft PFZW in zijn rol als hoedster goedkeuring gegeven op de (her)benoeming van de voorzitter en twee leden tot lid van het coöperatiebestuur. Daarnaast heeft PFZW ingestemd met een wijziging van de statuten van PGGM Coöperatie U.A. en heeft PFZW het voorgenomen besluit van de coöperatie tot vaststelling van de jaarrekening van de coöperatie goedgekeurd.

Beloningsbeleid

De Europese richtlijn IORP II is begin januari 2019 in Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. Daarin staat dat het bestuur van een pensioenfonds verantwoordelijk is voor het vaststellen en toepassen van het beloningsbeleid. Daaronder vallen:

  • de regeling vergoeding voor bestuurders en leden van de diverse commissies

  • de beloning van medewerkers op het bestuursbureau

  • bepalingen over belonen in het uitbestedingsbeleid (PW artikel 14 lid 5)

Ook als er diensten van derden worden betrokken of als er belegd wordt in een onderneming is er sprake van belonen. Aanpalend heeft PFZW daarom een compensatiebeleid dat van toepassing is op financiële dienstverleners en ondernemingen waarin wij beleggen. Met het compensatiebeleid stellen we normen en doelen voor veranderingen.

Het beloningsbeleid houdt rekening met de maatschappelijke discussie over belonen. Het beleid moet de strategische doelstellingen van PFZW en langetermijnbelangen van deelnemers en pensioengerechtigden ondersteunen. Het beloningsbeleid mag niet aanmoedigen tot het nemen van risico’s die niet passen bij PFZW.

In 2020 is dit beleid ongewijzigd.

Sustainable Tax 2020

Maatschappelijk verantwoord fiscaal opereren

Belastingen zijn belangrijk voor de financiering van de collectieve uitgaven in de samenleving zoals gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur. Ook de belastingbetaler heeft hierin een verantwoordelijkheid en PFZW gaat hier bewust mee om.

PFZW is vrijgesteld van Nederlandse vennootschaps- en dividendbelasting. Ook de premies voor de pensioenopbouw zijn niet belast. Uiteindelijk wordt belasting geheven over de pensioenuitkering wanneer de deelnemer deze ontvangt. Het pensioenfonds is de inhoudingsplichtige van deze belasting. Hierdoor is het pensioen van de deelnemer maar één keer aan Nederlandse belastingheffing onderworpen. PFZW belegt niet alleen in Nederland, en andere landen passen niet altijd een vrijstelling toe voor buitenlandse pensioenfondsen. Dit leidt tot (economische) dubbele heffing voor de deelnemers van PFZW. Beleggingsstructuren kunnen worden gebruikt om (economische) dubbele belastingheffing voor het pensioenfonds en de deelnemers te vermijden. PFZW gaat hier op basis van zijn kernwaarden verantwoord mee om en kijkt naar de letter en de geest aan de fiscale wet- en regelgeving. Maatschappelijk verantwoord fiscaal gedrag zal naar de mening van PFZW de voorspelbaarheid van fiscale risico’s en daarmee de stabiliteit van de beleggingsopbrengsten op de lange termijn ondersteunen.
 
In de PGGM Sustainable Tax Position Paper van onze uitvoeringsorganisatie zijn fiscale aandachtsgebieden en beginselen uitgewerkt. Dit is onze gezamenlijke visie op maatschappelijk verantwoord fiscaal gedrag, en dit document is afgeleid van het fiscaal beleid van PFZW. De fiscale beginselen gaan in op veel voorkomende fiscale situaties in onze (beleggings)praktijk.
 
 Regelmatig ontbreekt het PFZW aan doorslaggevende invloed op het fiscaal beleid van de partijen in de beleggingsketen en de ondernemingen waarin wordt belegd. Samen met onze uitvoeringsorganisatie zoeken we naar manieren om het bewustzijn en het fiscale gedrag van deze partijen positief te veranderen. Over dit onderwerp zijn we voortdurend in overleg met onze nationale en internationale collega pensioenfondsen.

Binnen de beleggingssector wordt regelmatig gebruik gemaakt van zogeheten laag belaste jurisdicties (vaak ook aangeduid als ‘offshore jurisdicties’). Onder andere de EU en Nederland hebben de laatste jaren bepaalde jurisdicties op een zwarte lijst gezet. PFZW volgt de ontwikkelingen omtrent deze zwarte lijsten op de voet. Bij de structurering wordt gebruik van dergelijke laag belaste jurisdicties vermeden. Hiervan kan worden afgeweken als het gebruik in lijn is met het doel en de strekking van de toepasselijke fiscale wet- en regelgeving van alle relevante landen in de beleggingsstructuur (inclusief een bestendige gedragslijn van de belastingdienst). Van een andere uitzondering is sprake als het behalen van een belastingvoordeel niet één van de voornaamste redenen voor het gebruik van zo’n jurisdicties is (op basis van de Principal Purpose Test zoals geformuleerd in OECD context).

Het is belangrijk voor PFZW om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een uniform, eenvoudig en eerlijk internationaal fiscaal systeem voor pensioenfondsen. De uitvoeringsorganisatie heeft in 2020 het Capital Markets Union (onderdeel bronbelastingen) van de EU gevolgd en deelgenomen aan de openbare consulatie van het Global Anti-Base Erosion Proposal (‘GloBE’) – Pillar Two initiatief van de OECD.