‘We geven iedereen een levenslang pensioen, ook al word je 120’

Een pensioenstelsel dat als een graanschuur werkt. Het klinkt misschien raar, maar Leonne Jansen (bestuurslid van PFZW namens FNV Zorg en Welzijn) kan het haarfijn uitleggen. Dat doet ze in een verhelderend gesprek met Yvonne Ottens-Hoogveldt (52), verzorgende IG in de ouderenzorg.

Yvonne: ‘Ik zit vol liefde; zorgen zit in mijn bloed. Toen ik in mijn vorige baan geconfronteerd werd met een massaontslag heb ik het roer omgegooid. Na een studie werk ik nu als IG (Individuele Gezondheidszorger) bij Attent Zorg & Behandeling. Zielsgelukkig ben ik; dit had ik twintig jaar eerder moeten doen.’

Leonne: ‘Wat mooi. Een massaontslag doet veel, je moet toch door een rouwproces met z’n allen. Dat heb ik vaak gezien bij onze leden. Maar jij hebt het tij dus echt kunnen keren. Geweldig.’

Stabiel pensioen

Yvonne: ‘Ik heb de koe bij de horens gevat, wilde per se niet thuis komen te zitten. Maar ik heb nu wel twee verschillende pensioenen. Een klein breukje, zogezegd. Maar dat maakt met het nieuwe stelsel minder uit, toch?’

Leonne: ‘Klopt, dat hoeft niet meer nadelig te zijn.’

Yvonne: ‘Wat ik ook fijn vind aan het nieuwe stelsel is dat ik goed kan inschatten wat straks mijn pensioen zal zijn.’

Leonne: ‘Ja, bij PFZW proberen we, naarmate je ouder bent, het bedrag dat je krijgt steeds beter in te schatten. Als je eenmaal met pensioen bent proberen we dit gelijk te houden, en dan met name de kans op minnen zo klein mogelijk. Van regelmatige minnen worden mensen onzeker. En ondertussen willen we dat het pensioen de inflatie zo veel mogelijk bijhoudt.

Yvonne: ‘Daar heb ik wel een vraag over. Door de toenemende vergrijzing denk ik vaak: hoe gaan jullie dat allemaal betalen?’

Leonne: ‘Ook al word je 120, je houdt altijd je pensioen. Ook als we straks allemaal 95 worden…’

Yvonne: ‘Nou, ja, precies. Daarom vraag ik het me het dus af…’

Leonne: ‘Daarom beleggen we de pensioenpremies die mensen betalen. Dankzij de rendementen blijft het pensioen betaalbaar. Veel mensen vinden beleggen eng, omdat de rendementen nogal op en neer kunnen gaan. Dat willen mensen niet in hun inkomen terugzien. Maar dat kunnen we beperken. Ik zeg altijd: zie het als een graanschuur. Als onze beleggingen goede rendementen geven, vullen we de schuur aan. Zodat we bij mindere rendementen dat overtollige graan eruit kunnen halen. En omdat we die graanschuur steeds met z’n allen vullen, heb je het over behoorlijk wat graan. Zo kunnen we de uitkeringen stabiliseren.’

Elke euro telt

Yvonne: ‘Krakende wagens lopen het langst, zeggen ze wel eens. Maar bij ons in de zorg liggen ze. Mensen blijven lang ziek thuis en ik merk dat collega’s het moeilijk krijgen. In de zorg werken we allemaal hard. Kijk, ik kan genieten van het kleinste. Maar ik zeg je eerlijk: ik kijk soms ook uit naar mijn pensioen. Dan is het wel fijn als er straks een leuk centje staat.’

Leonne: ‘Ja, die verantwoordelijkheid voelen we. Zeker voor mensen in de zorg. Die hebben vaak geen hoge salarissen en dus ook geen hoog pensioen, iedere euro telt.’

Yvonne: ‘Kun je me een beetje geruststellen?’

Leonne: ‘Wat we blijven doen met het nieuwe pensioenstelsel is balans brengen. En rust. Er is voor gekozen om, naarmate je dichter bij je pensioen komt, de risico’s af te bouwen. Door die graanschuur kunnen we nu zeggen: als de rendementen negatief zijn, halen we extra graan uit de schuur. We willen de ouderen echt zo veel mogelijk beschermen en het met z’n allen dragen.’

Yvonne: ‘Dat is heel mooi. Ik heb trouwens nooit geweten dat het opgebouwde kapitaal van je pensioen zo veranderlijk was. Weer wat geleerd. Maar is het nog wel zo dat als je langer doorwerkt, je meer pensioen opbouwt? In de zorg werken wordt steeds zwaarder en wat ik al zei: ik stop er straks al graag mee voor mijn 67ste. Kijken jullie daar ook naar?’

Leonne: ‘Ja, er werken veel vrouwen in de zorg en die leven gemiddeld langer dan mannen, dus goedkoop is dat niet.’

Yvonne: ‘Het sterke geslacht, haha! Ik wil het ook zo lang mogelijk volhouden, maar…’

Leonne: ‘Een deeltijdpensioen is ook mogelijk hè? Dat je al één dag per week met pensioen gaat.’

Lang genieten

Yvonne: ‘Oh, wat goed om te weten dat die mogelijkheid er is! Nog een extra vraag: als ik straks pensioen krijg, blijven jullie dan ook aan de gang met beleggen?’

Leonne: ‘Jawel, je wilt je boodschappen blijven betalen. We beleggen om winst te kunnen krijgen, die ervoor zorgt dat je de inflatie zoveel mogelijk bij kunt houden. Tegenslagen worden met iedereen gedeeld.’

Yvonne: ‘En dan kom jij met die mooie graanschuur en vul je het aan.’

Leonne: ‘Juist! We behouden de plussen zo veel mogelijk voor jullie en zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van de minnen.’

Yvonne: ‘Heel fijn, want we willen allemaal lang van ons pensioentje genieten.’

Leonne: ‘Dat beseffen we maar al te goed. Dit nieuwe stelsel móet slagen. Ik voel dat iedereen zich daar bewust van is, het was echt hoog tijd voor de juiste stappen.’

Yvonne Ottens-Hoogveldt, verzorgende IG in de ouderenzorg.

‘In de zorg werken wordt steeds zwaarder’

Leonne Jansen, bestuurslid van PFZW namens FNV Zorg en Welzijn

‘Voor mensen in de zorg telt elke euro’