Pensioen belangrijk? Ja Al mee bezig? Nee

Rania Abdelhadi is verzorgende bij woonzorgcentrum Overspaarne van Kennemerhart. In hoeverre het onderwerp pensioen bij haar leeft en hoe ze naar de toekomst kijkt? Dat besprak ze met Ilse van der Weiden, namens FNV Zorg en Welzijn bestuurslid van PFZW.

Rania: ‘Ik kom uit Egypte en woon sinds 2008 in Nederland. Na mijn scheiding ben ik in 2017 begonnen met een opleiding tot verzorgende. Sinds 2020 werk ik in een woonzorgcentrum. Ik heb dus veel contact met oudere mensen die al met pensioen zijn. Daardoor weet ik dat pensioenen in Nederland goed geregeld zijn. Maar ik ben nog maar 37, dus het is niet echt een onderwerp waar ik al mee bezig ben. Zo heb ik geen idee wat mijn inkomen zal zijn als ik straks met pensioen ga.’

Ilse: ‘Dat snap ik. Dat horen we dagelijks. Er zijn veel mogelijkheden om op de hoogte te zijn van je pensioen. Zo kun je inloggen op MijnPFZW en je ontvangt elk jaar het Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Hierin staat hoeveel je hebt opgebouwd en hoeveel je krijgt als je straks met pensioen gaat. Veel jongere deelnemers hebben hier nog geen interesse in omdat pensionering zo ver van ze af staat. Toch is het belangrijk om te weten hoe het zit. Je werkgever en jij leggen elke maand serieus geld in zodat je later een goed pensioen kunt hebben. Dat is geen pakje suiker, maar een grote investering om er later financieel gezond bij te zitten. Voor ons als bestuur is het dus best een uitdaging om ervoor te zorgen dat deelnemers zich meer in hun pensioen gaan interesseren. Het UPO staat voor Uniform Pensioenoverzicht, maar je denkt eerder dat het de afkorting is van Uitpakken, Perforeren en Opbergen. Vooral jongere deelnemers kijken er nauwelijks naar. Het is ook totaal geen sexy onderwerp. Voor ons als bestuur is het een uitdaging om deelnemers er meer bij te betrekken en ervoor te zorgen dat ze zich meer in pensioenzaken gaan interesseren.’

Oude dag in Egypte

Rania: ‘Ik vind het wel een belangrijk onderwerp. Want hoewel het nog een tijdje duurt voor ik met pensioen ga, heb ik altijd gezegd dat ik op mijn 60ste of 70ste terug wil naar Egypte. Dus wel goed om te weten wat mijn pensioeninkomen dan zal zijn. Mijn broer en zus wonen nog in Egypte, het zou fijn zijn om dan weer in hun buurt te wonen. Of dat plan echt doorgaat, is nog maar de vraag. Want ik heb hier ook kinderen, en misschien komen er nog kleinkinderen. Het is lastig om zo ver vooruit te kijken.’