‘De coronacrisis deed mij juist beseffen hoe goed ik het heb’

Els van ’t Klooster werkte tot 2019 als inhoudelijk adviseur bij Centrum Jeugd en Gezin in Rotterdam. Sindsdien is ze met pensioen. Hoe dat bevalt en wat de coronacrisis met haar deed, bespreekt ze met Mariëtte Simons. Zij behartigt als gekozen bestuurslid van PFZW de belangen van gepensioneerden.

Els: ‘Net als zoveel mensen belandde ik door corona in een bubbel. Geen kans meer om naar de sportschool te gaan. En ook geen koor en leesclub meer. Wat nog wel kon, was wandelen. Ik liep vaak meer dan vijftien kilometer per dag.’

Mariëtte: ‘Ja, herkenbaar. Door corona ben ik ook veel gaan wandelen. Niet zoveel als jij, hoor, Els. Maar tussen twee online vergaderingen door even naar buiten om een rondje te lopen: heerlijk! Een goede manier ook om op nieuwe ideeën te komen.’

Indexeren blijft lastig

Els: ‘Helaas kon ik in 2021 vanwege gezondheidsproblemen niet meer zoveel wandelen. De lockdown in de winter vond ik daardoor extra zwaar. Maar dankzij een operatieve ingreep ben ik inmiddels weer gezond en financieel hoef ik me ook geen zorgen te maken. Ik hoor ook andere verhalen: van gepensioneerden die financieel wat krapper zitten en die zich zorgen maken over de dalende koopkracht en het feit dat de pensioenen al een tijd niet geïndexeerd worden. Maar ik ben nog maar kort met pensioen, dus dat is niet echt iets wat me bezighoudt. Maar ik realiseer me dat dat niet voor iedereen zo is. En het scheelt dat ik maandelijks niet zo’n hoog hypotheekbedrag hoef te betalen en ook geen wereldreis wil maken of een boot wil kopen. Ik red het dus prima. Ik ben blij dat er elke maand netjes een pensioenbedrag op mijn rekening wordt gestort waar ik goed van kan leven. Een vast inkomen, geen stress: dat voelt toch wel als een luxepositie.’